OOPPERAN HELMIÄ

Kirkkonummen Oopperayhdistys järjesti suositun teemakonserttinsa Kirkkonummipäivien yhteydessä 23.8.2013.

Oopperayhdistyksen laulajat, joita säesti pianisti Liisa Pimiä, esittivät teeman mukaisesti toinen toistaan kauniimpia ooppera-aarioita ja ensemble-numeroita.

Lavalle saapuivat niin Mozartin Taikahuilun Papageno, Figaron häiden Susanna, Cherubino ja Marzellina kuin myös Don Giovannin Masetto.

Hetkeksi pyörähdettiin myös operetin maailmaan kuuntelemaan Lehárin upean Volga-laulun ja Johan Strauss nuoremman kaikkein suosituimmaksi tulleesta wieniläisoperetista Lepakko Orlofskin aarian.

Wagnerin syntymästä tuli 22. toukokuuta kuluneeksi 200 vuotta ja sitä juhlistettiin Tristanin laululla.

Näiden saksalaisten ja itävaltalaisten säveltäjien lisäksi kuultiin italialaisten säveltäjien helmiä. Puccinin Madame Butterflyn kaunis aaria sai seurakseen myös Kukkaisdueton Suzukin kanssa. Verdin Vissi d'arte, O mio babbino caro ja Pace, pace mio Dio ovat dramattista hehkua tulvillan. Sevillan parturin Rosina toi sitä vastoin mukanaan ihastuttavaa ilakointia.

Uudempaa oopperamusiikkia edusti Laetitian aaria koomisesta oopperasta Vanhapiika ja varis. Opperan tekijä Gian-Carlo Menotti on myös italialaissyntyinen, vaikkakin asui Yhdysvalloissa ja teki suurimman osan teoksistaan englanninkielellä.

Ei oopperakonserttia ilman Carmenia! Frasquita, Mercedes ja Carmen katsoivat korteista tulevaa kohtaloaan.

Tšekkiläisen Antonin Dvořákin säveltämästä oopperansa Rusalka kuultiin rakastettu aaria Rusalkan laulu kuulle.

Konsertin loppussa nautittiin  upeista kuoro-osista.

Verdin Nabuccon Heprealaisten orjien kuoro on oopperakirjallisuuden hienoimpia kuorokohtauksia ja Aleksandr Borodinin oopperasta Ruhtinas Igor tunnetut Polovetsilaistanssit hurmasivat slaavilaisella kauneudellaan, rytmikkyydellään ja mahtipontisuudellaan.