"Taas kaikki kauniit muistot"
Joulukonsertti 5.12.2008

Oopperayhdistyksen laulajat sekä Ari Sihvola, urut ja piano, toivat joulumusiikin sävelkuvin ”Taas kaikki kauniit muistot” Kirkkonummen kirkkoon. Tuttujen ja hieman tuntemattomampienkin teosten myötä kuulijat pääsivät omien joulujensa tunnelmiin ja adventin tuomaan valon juhlan odotukseen. Ohjelmistossa menneitten vuosikymmenien rakastettuja suomalaisia säveltäjiä olivat Karl Collan, Martti Hela, Heino Kaski, Otto Kotilainen, Taneli Kuusisto, Oskar Merikanto, Sulho Ranta ja Jean Sibelius. Tämän päivän säveltäjiä edustivat oopperayhdistyksen oma laulaja-säveltäjä Annukka Ahola ja Pekka Simojoki. Ulkomaista joulumusiikin aarteistoa olivat Adolphe Adamin, J.S. Bachin, Johannes Brahmsin, Franz Gruberin, G.F. Händelin ja Alice Tegnerin teokset.

Itsenäisyyspäivän aattona perjantaina 5.12.2008 juhlittiin myös ensimmäistä Kansallista kulttuurikuntopäivää. Päivän mottona on "pysähdy hetkeksi ja harrasta kulttuuria".

Kulttuurikuntopäivän tarkoituksena oli muistuttaa valtiollisen itsenäisyyden ja kulttuurin tiiviistä suhteesta: kansallisen itsenäisyyden rakentuminen edellytti kansallista identiteettiä ja kansallinen identiteetti taas kulttuurista identiteettiä. Kansallista kulttuuria oli siis luontevaa korostaa juuri itsenäisyyspäivän alla.