Perinteinen Joulu

Perinteinen Joulu-konsertti Haapajärven kirkossa 9.12.2007

Kirkkonummen oopperayhdistyksen laulajat ja urkuri Seppo Kuusisto rakensivat sunnuntaina 9. joulukuuta Haapajärven kirkkoon perinteisen joulun musiikkitunnelman.
Ohjelmistossa olivat rakastetut Karl Collanin ”Sylvian joululaulu”, Franz Gruberin ”Stilla natt, heliga natt” (Jouluyö, juhlayö), Jean Sibeliuksen ”En etsi valtaa, loistoa” sekä ”Jo joutuu ilta” ja Martti Helan ”Hiljainen joululaulu”. ”Nu står jul vid snöig port” on yksi Topeliuksen viiden runon sarjasta, josta Sibelius aloitti teostensa numeroinnin. Tämä laulu on opus 1:n laulu numero yksi.

Muita koskettavia lauluja olivat mm. Otto Kotilaisen ”Varpunen jouluaamuna sekä ”Kun joulu on”, Martti Turusen ”Me käymme joulun viettohon” ja Heino Kasken ”Mökit nukkuu lumiset”. Ikään kuin perinneviestinä laulajalta toiselle mukana oli myös Adolphe Adamin ”Oi, jouluyö”.

Yksinlaulujen lisäksi oopperayhdistyksen ryhmä esitti kolme keskieurooppalaista joululaulua, jotka viime vuosina ovat tulleet yhä tutummiksi. Konsertin lopuksi esiintyjät ja yleisö olivat yhdessä Toivioretkellä.